News
0

eCommerce în timpul COVID-19: Ce impact resimte piața din România?

COVID-19 si eCommerce in Romania

Știm, impactul este fără îndoială unul masiv, dar adevăratele întrebări apar când privim în detaliu criza COVID-19: Ce business-uri rămân pe poziții și ce business-uri intră în colaps? Cât poate ajuta eCommerce în timpul COVID-19? Care sunt trend-urile de cumpărare și care e direcția de business spre care e bine să privim? Încercăm mai jos să vă răspundem cât mai clar la ele – cu toate acestea, situația se poate schimba foarte ușor către o altă direcție mai dificil de prevăzut. 😉

Suntem abia în a 4-a lună a lui 2020, iar pandemia de coronavirus a făcut ca ritmul de desfășurare al lucrurilor să fie super-haotic. Din ce mai mulți jucători ai pieței de retail se reorientează către comerțul online, dar în mod paradoxal bugetele de marketing din această perioadă suferă scăderi destul de mari. Ca și comparație, un studiu făcut de ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online) a demonstrat că eCommerce în România a înregistrat o creștere cu 4.3 miliarde de euro față de 2018, iar în 2020 se estimează ca piaţa de comerţ electronic să depăşească 5 miliarde de euro. Trigger-ul principal aș creșterii este, în mod evident, criza din sănătate.

Comportamentul de consum s-a modificat suficient de mult în ultima perioadă încât să putem spune că nevoia de produse din categoria FMCG (bunuri de larg consum cu mișcare rapidă) este prioritară. Mâncarea, produsele de igienă sau produsele de curățenie sunt la cea mai mare căutare în această perioadă când ne petrecem cel mai mult timp acasă. Dacă înainte, shopping-ul din impuls era practicat de peste 90% dintre consumatori , acum volumul cumpărăturilor din impuls a scăzut considerabil bazat și pe faptul că magazinele fizice au fost închise – cele mai multe trucuri menite să genereze cumpărături din impuls erau practicate în magazinele fizice.

eCommerce în timpul COVID-19 este deci în creștere, în special pentru categoriile de produse alimentare, produse de igienă și sănătate, home & deco și electronice și electrocasnice. Românii care erau până acum reticenți în a face comenzi online și, mai ales, în a plăti cu cardul, sunt acum nevoiți să se adapteze la noile tendințe ale pieței de consum și să își înfrunte reticențele. Nothing bad about it 😁, ba din contră: deși prevăzută de mai mulți ani, creșterea eCommerce-ului este mult mai bruscă și mai accelerată decât s-ar fi așteptat cineva.  În plus, pe lângă faptul că tot mai mulți români comandă online, valoarea coșului de cumpărături este și ea în creștere, ajutată de tendința de a face provizii pentru zile grele.

Business-uri în creștere în perioada COVID-19 ⬆

Verticalele de business în creștere nu surprind pe nimeni, pentru că reflectă nevoile fiecăruia dintre noi. Surpriza a venit din partea sectorului de fashion, unde creșterile pe eCommerce în timpul COVID-19 au fost cele mai mici. În anii precedenți, perioada dinaintea Paștelui era cea în care comenzile pe fashion se bucurau de un boom masiv, cu atât mai mult în România unde există tradiția de a te înnoi înainte de Paște. Acum, românii cumpără haine, încălțăminte și accesorii doar dacă acestea sunt la reducere.

Business in crestere in Romania, COVID-19

Iată un top 10 al produselor cu cea mai rapidă creștere în Martie 2020 vs. Martie 2019:

1) mănuși de unică folosință
2) mașini de făcut pâine
3) produse pentru tratarea răcelilor (sirop de tuse etc.)
4) supe
5) orez și semințe
6) mâncare ambalată
7) fructe și legume ambulate
8) greutăți / gantere pentru fitness
9) lapte și smântână
10) detergenți și bureți de vase

Business-uri în scădere în timpul COVID-19 ⬇

La capitolul scăderi, nici acestea nu putem spune că ne surprind. Lanțul de închideri și amânări din ultima perioadă a adus anumite business-uri în pragul colapsului, iar cele mai mari pierderi le înregistrează turismul, transporturile, imobiliarele, retail-ul bazat pe magazine fizice și industria evenimentelor. Magazinele care s-au reorientat spre eCommerce au făcut alegerea potrivită în contextul dat și se poate observa o schimbare de perspectivă și pentru events: mulți organizatori de evenimente culturale sau musicale au decis să le mute online.

Business in scadere in Romania, COVID-19

Topul categoriilor de produse care au înregistrat scăderi majore în Martie 2019 vs. Martie 2020:

1) bagaje și trollere
2) aparate foto
3) îmbrăcăminte pentru evenimente: nunți, botezuri
4) costume bărbătești
5) costume de baie
6) îmbrăcăminte rash guard
7) pantofi sport bărbătești
8) genți pentru sală
9) rucsacuri
10) accesorii pentru petreceri și evenimente

What to do / Best Practices

Conform unui studiu realizat de Convert Group, cele mai mari temeri ale retailerilor online se leagă de scăderea vânzărilor, închiderea parțială a business-ului în perioada măsurilor de carantină și de pierderea angajaților. Magazinele online rămân singura soluție pentru a asigura continuarea afacerilor, dar și aici există provocări mai ales dacă magazinul e la început de drum.

Traficul crescut este văzut ca un “real blessing”, dar în această perioadă traficul deosebit de intens poate face ca site-urile să cedeze. Magazinul de medicamente și cosmetice Boots din UK a găsit soluția potrivită: “cozi” online prin care cllienții așteaptă la rând până să ajungă în pagina de checkout.

Online Queue Boots best practices COVID-19

Un alt best practice vine de la ASOS, care a introdus un live chat prin care se poate răspunde la întrebările și nelămuririle clienților – dacă ai un magazin online, asigură-te ca serviciul de relații cu clienții este bine pus la punct. 👌 Mai multe comenzi online duc la mai multe întrebări puse de clienți.

ASOS Live Chat ecommerce COVID-19

Dacă și tu ai un magazin online nou-deschis și ți se pare o adevărată provocare să îl gestionezi, suntem aici să te ajutăm cu recomandări pe care le poți citi aici și aici . Da, vei avea nevoie și de Google & Facebook pentru promovare, iar dacă ai și Instagram e cu atât mai bine. ✅ Cu siguranță vom găsi calea potrivită să depășim cu bine această perioadă, așa că hai să ne vedem la o cafea! ☕👌

Sharing is caring
Related Posts
Ai un Beauty Salon? Tips & tricks ca să revii în business după 15 Mai

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage